Sedan 2011 har jag varit aktiv på byråsidan med att försöka hjälpa företag och organisationer att förbättra sin digitala marknadsföring. Mitt stora fokus har varit sökmotoroptimering med en kontinuerlig flirt vi kallar webbanalys. Det har varit och fortfarande är, en riktigt spännande och utmanade resa. Som de flesta av oss skulle jag hemskt gärna kunnat spå framtiden och få lite visdom 2011, från mina senare år.
Analytiker, UX-konsulter, optimerare (och femtiosju andra titlar) tror jag mer och mer kommer att skifta sitt arbetssätt över till konsult-modellen. För det fungerar så mycket bättre – framförallt om man tittar på förändring och resultat.
Jag tror helhjärtat att dem flesta av oss behöver skifta arbetssätt och spendera kundtid, hos kund. Oftast blir det så mycket enklare när man står i samma rum som kunden. Från snabba avstämningar, möjligheten att prata med rätt personer direkt och kanske absolut viktigast av allt, chansen att visa hur arbetet utvecklas med en involverad kund.
Självfallet så kräver tillvägagångssättet mer av dig som konsult. Det gäller att ha ramverk, verktygen och metodiken på plats för att det inte ska bli ärtsoppa. Men en grundläggande förståelse och nivå för att kunna bli en del av en avdelning eller ett företag, även fast du är en extern resurs, kräver inte alls mycket.
Från att ha suttit på min kammare och skickat ut rapporter och tagit avstämningar över Skype till att åka ut till kunden och komma in i det dagliga arbetet, kan jag med all säkerhet förklara min kärlek till konsult-modellens arbetssätt. Det blir inte bara roligare att arbeta, utan effektivare. För det blir så mycket enklare när man står i samma rum och sätter samma riktning.
Lämna ett svar