Planera AdWords-budget med spreadsheets

Utan kalkylark försmäktar jag i denna konsultroll.

I min nuvarande roll så arbetar jag i mindre företagsprojekt som brukar få mitt fulla fokus i 3 – 4 veckor, innan jag skiftar till nästa kund och projekt. Det är en väldigt spännande vardag med högt tempo och fullt med utmaningar. Det jag lärt mig genom åren som konsult, ibland den hårda vägen, är att kalkylarken är din bästa vän. Från planering, detaljer, genomföranden och analyser.

När det nu bubblade upp frågor om investeringar i betalt sök mitt i ett kundprojekt var det dags att öppna upp Excel, eller som i detta fall, Google Spreadsheets för att kunna sätta någon slags riktning samt räkna på investeringen.

Övergripande planering av din Ads-budget

Med kalkylarket kan du på en väldigt övergripande nivå planera din AdWords-budget för att se om investeringen är rätt eller fel. Du bör dock ta det med en nypa salt. AdWords-annonserna kan ha en betydligt högre konvertingsgrad än den som andra trafikkällor har. Men för att prata budget och investering mellan tummen och pekfingret, räcker det gott och väl.

Adwordsbudget sammanfattat i ett kalkylark

Öppna upp detta kalkylark och skapa en kopia för att planera dina eventuella investeringar. Eller läs mer om Google AdWords och budgetplanering bland Googles officiella hjälpsidor.


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.