VLOOKUP i Excel

VLOOKUP-funktionen (eller LETARAD, för dig som använder Office på svenska) i Excel är mitt dagliga favoritvapen. Utan VLOOKUP skulle mina arbetsdagar förlängas och arbetsdokument ta dubbelt så lång tid. Om du vid något tillfälle under en arbetsvecka öppnar Excel för att hantera information eller data så behöver du kunna hantera VLOOKUP.

Vad är VLOOKUP?

Excelfunktionen VLOOKUP (eller, LETARAD) söker efter X inom ett område och kan då koppla ihop Y med X. VLOOKUP-funktionen gör att du kan importera mängder av data till dokumentet och sedan hämta ut exakt det du vill ha, eller koppla ihop den data du behöver – med ett enkelt kommando.

VLOOKUP – ett exempel

Det finns mängder med nischade sajter som lär ut Excel, men jag vill ända göra ett tappert försök att förklara grundtanken med VLOOKUP.

VLOOKUP i Excel

=VLOOKUP( SÖK EFTER DETTA ; INOM DESSA KOLUMNER ; TITTA I TREDJE KOLUMNEN; )

Med andra ord så ber vi Excel att titta på det som står i ruta A2 (Anna) och sedan kolla igenom kolumnerna D till och med F och hämta det som står i den tredje kolumnen om ”Anna” förekommer inom området (D – F). Så enkelt, vackert och tidsbesparande. Om något, så har funktionen frigjort oceaner av tid för mig.

VLOOKUP-formeln

Formeln för VLOOKUP
  • lookup_value: vad letar du efter?
  • table_array: var letar du efter det?
  • col_index_num: när du hittar det, vad vill du få tillbaka?
  • [range_lookup]: ska det vara exakt eller ungefärligt?

Range lookup i Excel

Om du letar efter Anna Karlsson i ditt exceldokument, vill du inte returnera data för Anna Johansson. Med range lookup kan man be formeln att vara exakt eller ungefärlig/närmast svar.  Min rekommendation är att alltid ange FALSE (exakt matchning) istället för TRUE (ungefärlig). Men…

VLOOKUP med närmsta svaret på frågan

Undantaget för att använda range lookup TRUE skulle kunna vara för att få lagerstatus med tydliga direktiv; ska vi beställa fler varor? Har vi 13 varor i lager är det på väg att ta slut. Har vi 26 varor är det svenskt lagerstatus, det vill säga lagom:

Range lookup = TRUE

Hur fungerar VLOOKUP?

Formeln letar efter fördefinerad data för att matcha ihop med annan data. Men det enklaste sättet att lära sig Excel-formler är ändå att få se dem i Excel och arbeta med själv. Jag har skapat ett avskalat och enkelt kalkylark som du kan öppna här, göra en kopia av och sedan börja laborera med.

Om du vill veta mer om funktionen i Excel så bör du kika på Microsofts supportsidor.


Publicerat

i

av

Kommentarer

2 svar till ”VLOOKUP i Excel”

  1. Profilbild för Henrik Jansson
    Henrik Jansson

    Googlade vlookup och ramlade in här. Väldigt kort post, men ändå rätt. Kanske inte det jag hade väntat mig att få läsa men jag använder redan vlookup själv i arbetet. Alla borde göra det. Typ jämt.

    1. Profilbild för Per Pettersson
      Per Pettersson

      Precis av den anledningen som jag fick lov att hosta fram en post. Det borde nästan vara lagkrav på att kunna Vlookup om man ska arbeta som konsult.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.