Rätt medium för hållbar tillväxt

Innan livet som konsult satt jag inhouse på marknadsavdelningen inom industriell automation och arbetade med att öka synligheten och trafiken till någonting så nischat som radio- och GSM-modem för kommunikation mellan enheter och att aktivera funktioner på allt från små projekt (automatisk matning vid fiskodling) till stora (kommunikation i tunnelbana och oljetransport på den sibiriska tundran).

Vi testade oss fram för att hitta det medium som fungerade bäst, från att släppa mindre nyheter i form av pressreleaser med länkar till produktsidor till att försöka spinna loss ämnen i social kanaler. Det här var när Facebook och Twitter var i sin linda och 3% av vår målgrupp hade tagit sina digitala steg ut i de medium vi prövade oss fram med.

När jag blickar tillbaka på den tid vi spenderade i lånade kanaler (som Facebook och Twitter) var det lärorikt, men ändå mer eller mindre bortkastad tid. När plattformen ändrade algoritmer, regler och funktioner var det bara att bita i det sura äpplet och försöka göra det bästa av situationen. Det enda som var kvar, under vår kontroll, var webbplatsen.

Genom åren har jag lärt mig att undvika FOMO (fear of missing out) och fokusera på ägda kanaler som webbplatsen, den egna epostlistan och det egna fysiska nätverket. Ett medium jag kan kontrollera och arbeta med under egna villkor är rätt medium och hållbart framåt.

Med det sagt så menar jag inte att sociala kanaler som Facebook och Twitter är dåliga plattformar eller bör undvikas. Jag vill endast påpeka att rätt medium, det man själv kan kontrollera, är det primära fokuset och bör vara för alla verksamheter som arbetar digitalt. Att lägga merparten av äggen på en lånad yta, med tillfälla möjligheter, är att ta stora chansningar.

Fastna inte i siffror kring användare och låna en yta. Fokusera på den ägda ytan och du undviker tråkiga överraskningar när annonsering blir dyrare, målgrupp får automatiskt se mindre innehåll från varumärken och istället exponeras för det algoritmen är inställd för (denna vecka).

Active users in millions as of July 2018 in Facebook, YouTube, Instagram and Twitter

Källa: Statista.com


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.