Semrush Summer Jam 2018

I söndags eftermiddag landade jag med ett alldeles för litet och guppigt plan på Arlanda efter tre dygn i Helsingfors med Semrush för 2018-versionen av Semrush Summer Jam.

Semrush tillhandahåller en plattform med en verktygslåda riktad mot digital marknadsförare, ehandlare och sökmotorkonsulter. Plattformen tillhandahåller databaser över sökord, annonser, domäner, länkar, delningar, positioner i sökresultaten och mycket – mycket mer. Men jag tänker inte tillägna inlägget till att pitcha in plattformen, utan att försöka summera upp eventet.

Varje år så bjuder Semrush in ca 40 konsulter från hela världen att träffas under workshop-liknande former med intentionen att samla in arbetsmetoder och processer för att kunna utvecklas den egna plattformen (semrush.com). För oss som deltagare innebär det många härliga diskussioner där man lyfter upp vad man arbetar med, på vilket sätt man attackerar problematik och hur Semrush som plattform kan stödja våra individuella arbetsflöden. Otroligt spännande upplägg och väldigt givande för oss som deltagare då det kan skilja sig markant mellan ensamkonsulten i Silicon Valley och konsulten med 100 SEO-kollegor på andra sidan jordklotet.

För egen del var det många nya ansikten och trevliga människor att lära känna, samt två konsulter som jag stött på tidigare i konferenser och i mitt arbete; Bill Hunt och Jonathan Björkskog. Sedan kanske man inte ska sticka under stolen med att man blir lite starstruck när man får spendera en dag med Avinash Kaushik från Google som började lördagen med att prata om AI och machine learning.

Förutom bra diskussioner så var det också mycket tid för att umgås tillsammans. Det var tre middagar planerade, där jag var med på två pga lite arbete som inte kunde skjutas undan första kvällen, varav den sista middagen spenderades på Nokka i Helsingfors. Här utmanades vi att flambera ren och gissa drinkar innan det bjöds på en fantastisk middag med den obligatoriska utgången efter restaurangbesöket.

För att summera upp Semrush Summer Jam, så var det ett väldigt välordnat event som jag känner gav mig väldigt många nya och intressanta infallsvinklar på hur man kan arbeta med data och leveranser. Jag har redan börjat skissa på ett par nya leverabler som känns spot on för kundportföljen.

Tack Olga och hela Semrush-teamet! Jag hoppas vi ses nästa år igen.


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.