För att vinna röstsöket (voice search) som företag

Voice search, eller röstsök som vi så fint säger på svenska, växer kontinuerligt. 2016 gick Mary Meeker ut med att 20% av alla sökningar som sker, sker med rösten. ComScore har siat i spåkulan och tror att hälften av alla sökningar kommer ske med rösten år 2020. Gartner tror till och med att 30% av sökningarna kommer ske på enheter utan skärmar (tänk Alexa, Google Home).

2020, det är bara om ett och ett halvt år. Det är precis runt knuten.

Det betyder att vi som konsulter måste vara på tårna inför skiftet. Det kan handla om små ändringar i sökbeteenden, då vi lämnar nyckelord (googlar ”kylskåp stockholm”) och går över mot att föra en konversation med en maskin (Alexa, where can I buy a new fridge in Stockholm?). Det behöver inte betyda att världen ställs upp och ned, men vi behöver ändå anpassa oss. Framförallt så är spelfältet för att bli svaret, mer eller mindre öppet – just nu.

Röstsöket är en möjlighet

För stunden så sker röstsökningar på engelska. Än så har inte maskinen anpassats för svenska konversationer vilket betyder att maskinen inte kommer läsa ditt svenska innehåll och anpassa för en fråga som ställs på engelska.

Att besvara frågor kring produkter och tjänster med det egna innehållet på sin sajt är, just nu, den enkla vägen att komma in och konkurrera i röstsöket. FAQ-sidor skrivs som aldrig förr på företagswebbar.

Men det företag som har en engelskspråkig version av sin sajt ligger i framkant. Om vi går tillbaka till exemplet ovan (Alexa, where can I buy a new fridge in Stockholm?) så kommer en svensk sida stå chanslös mot den engelskspråkiga.

När man vill nå ut på en ny marknad med sin webb, behöver man introducera det lokala språket på sajten och göra en anpassad sökordsanalys för att identifiera hur den lokala målgruppen använder språket. I dagsläget är röstsök dominerat av engelska. Introducera engelska på din webb och angrip möjligheterna som finns i röstsöket.


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.