I det digitala marknadsföringslandskapet är förändringen konstant. Om du arbetar med sökmotoroptimering behöver du anpassa dig efter sökmotorernas regler och funktioner. Om du arbetar med sociala medier behöver du anpassa dig efter ny algoritmer och prioriterade flöden. Är det epostmarknadsföring som ligger dig varmast om hjärtat så behöver du säkerställa att GDPR följs, hur ska man bäst kommunicera så att en prenumerant fortsätter vara en prenumerant, även om vi försöker övertala till ett köp?
Det tar tid att hålla sig uppdaterad
För att göra livet enklare så är det viktigt att sätta en bra struktur på sina dagar, för att skära bort tidskrävande uppgifter – även om det är uppgifter som är kritiska för dig som person eller för dig som professionell.
Ett av de enklaste stegen man kan ta är att använda sig av Feedly, vilket är fantastiskt nog gratis, för att prenumerera på nyhetsflöden. Här kan både privatpersonen och den karriärsfokuserade få plats, om du strukturerar upp dina flöden direkt vid start.
Som exempel så har jag kategoriserat nyhetsflöden från Harvard Business Review under ”ledarskap”, mina nyhetskällor inom sökmotoroptimering under ”SEO” och tonårsrebellen som gillar att spela tv-spel (privatpersonen) under ”gaming”.
Då Feedly fungerar lika bra i app som på webb, kan nyheterna jag anser vara relevanta nås snabbt och överskådligt. Jag har min morgonrutin att läsa på väg in till jobbet eller i sängen på lördag och söndag morgon. Resten av dagen så kan jag fokusera på det som dagen har planerats för.
Låt maskinerna leta efter nyheterna
Jag är själv väldigt intresserad över ett visst antal bolag, inte bara det egna, när någonting händer i media; Dagens Industri som på Twitter. Med Google Alerts, som också är gratis, kan man lägga in bevakningar på ord och fraser som sedan dimper ner i inkorgen när Google lyckats hitta någonting nytt på ämnet.
Genom att låta Feedly hantera och presentera mina nyhetskällor och Google Alerts leta efter nyheter och omnämnanden utanför mina vanliga källor, kan jag hålla mig uppdaterad varje dag. Jag kan se mig i spegeln på morgonen och konstatera att det är inga nya digitala marknadsföringskunskaper inom mitt skrå som jag helt missat. Inre frid och lycka, helt enkelt.
Lämna ett svar