Du kanske känner att det är dags att ta nästa steg i din karriär eller sadla om till någonting nytt? Med en utbildning i digital marknadsföring kommer många nya dörrar att öppnas och under utbildningens gång har du möjlighet att börja styra din karriär i en ny riktning.
Breda utbildningar inom digital marknadsföring
Onlinemarknadsförare @ Medieinstitutet är en YH-utbildning för dig som vill jobba med sökmarknadsföring, digital annonsering, innehållsmarknadsföring, medieplanering och kampanjkoordination i digitala medier.
Utbildningen fokuserar på att förstå det digitala ekosystemet i sin helhet. Sedan ett par år tillbaka är internet den största marknadsföringskanalen i Sverige och som digital marknadsförare idag och framåt är det extremt viktigt att förstå hur de digitala kanalerna samverkar och driver varandra.
Medieinstitutet
Medieinstitutet är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade av YH-myndigheten. Detta är en trygghet för dig som studerar där. Enligt uppgifter från YH-myndigheten har ungefär 9 av 10 ett kvalificerat jobb när de tar examen från en YH-utbildning.
Digital marketing specialist @ IHM ger dig en specialistkompetens inom marknadsföring i digitala medier. YH-utbildningen rör allt från sökmotoroptimering, content marketing, datadriven marknadsföring, social media advertising till influencer marketing och dataanalys. Andra områden som utbildningen berör är bland annat ekonomi, marknadsföringsjuridik, presentationsteknik och marknadsstrategi.
Utbildningen Digital Marketing Specialist ger dig eftertraktad kompetens för en karriär som marknadsföringspecialist inom digitala medier. Här utvecklar du både strategiska och operativa färdigheter inom sökmotormarknadsföring, sociala medier, videonätverk, digital annonsering och marknadsföring i andra digitala medier.
IHM
Viktigt att tänka på! Val av LIA bör du lägga mycket tid och kraft på. En bra praktikplats kan ge dig rätt förutsättningar för en anställning direkt efter utbildningen, men också möjligheten att testa på hur du vill arbeta; stor eller liten byrå, inhouse eller som konsult.
Digital marketing/growth manager @ Nackademin ger dig kompetens för att självständigt arbeta som Digital Marketing/Growth Manager i syfte att främja din egen fortsatta lärandeprocess och följa områdets utveckling i takt med att samhället digitaliseras. En Digital Marketing/Growth Manager kräver kunskaper inom det digitala landskapets utveckling och hur ett företag kan kommunicera och uppnå lönsamhet kring de medieinvesteringar som görs i exempelvis annonsering och utveckling.
I ditt arbete som Digital Marketing/Growth Manager arbetar du med marknadsföringen, men även produktutvecklingen. Du arbetar fokuserat på hur du kan öka kundbasen och dess användande. Att arbeta med tillväxtmarknadsföring innebär att du utifrån att testa och designa olika upplägg för att sedan analysera för att dra slutsatser om hur du på bästa sätt kan optimera och förbättra resultaten för ett uppsatt mål.
Nackademin
Growth marketing @ Berghs School of Communication där du under utbildningen hårdtränas du till att bli ett datadrivet proffs som får varumärken att växa. Du jobbar initierat mot målgrupperna på webben med smarta verktyg – från SEO och konverteringsoptimering till sociala mediaannonsering och e-postmarknadsföring.
Efter din utbildning har du blivit en kompetent digital marknadsförare och kan börja jobba på en marknadsavdelning, byrå eller som frilansande konsult. Du kan även jobba på en startup, efterfrågan på growth marketers är stor i tech-världen.
Berghs
Specifika utbildningar inom digital marknadsföring
Sökmarknadsföring SEO & SEM @ Medieinstitutet är en kortare YH-kurs där du lär dig optimera och marknadsföra via sökord. YH-kursen lär dig hantera verktyg, system och arbetsmetoder som finns inom både sökoptimering och sökmarknadsföring.
Kursen omfattar både organisk trafik, dvs hur man lyckas erhålla trafik som är kostnadsfri och hur man annonserar på sökmotorer dvs du lär dig att skapa effektiva annonser för rätt sökord till rätt målgrupp vid rätt tidpunkt. Du får även möjligheten att certifiera sig i annonsplattformen Google Ads.
Medieinstitutet
Martech & inbound marketing @ IHM ger förutsättningarna att utveckla och förädla en data- och insiktsdriven marknadskommunikation där personaliserad kommunikation krävs för att möta digitala transformationen. Utbildningen stärker yrkeskompetens inom digital marknadsföring med fördjupade färdigheter i Martech & Inbound Marketing.
Utbildningen är digitalt baserad och sker på distans vilket gör det möjligt att studera var du än bor eller befinner dig.
Utbildningen ger dig kompetens för att utveckla och förädla en mer data- och insiktsdriven marknadskommunikation där personaliserad och individanpassad kommunikation krävs för att möta digitala transformationen. Efter utbildningen kan du ansvara för tekniker och strategier inom datadriven och personaliserad marknadsföring och försäljning.
IHM
Social media manager @ Nackademin, på distans. Efter YH-utbildningen förmedlar du ett tydligt syfte för ett företags kommunikation utåt, det kan till exempel handla om att öka antalet sålda produkter, skapa varumärkeskännedom eller attrahera nya medarbetare. Som digital kommunikatör kan du arbeta fokuserat mot antingen ”organiskt” innehåll eller ”paid”.
Fokus kommer också att ligga på hur du med kommunikation och analys kan utveckla ett företags närvaro i sociala medier. Utbildningen kommer att ge dig både tekniska kunskaper så som att arbeta direkt i annonseringsverktygen, följa upp och analysera data och mäta detta mot uppsatta KPI:er. Utbildningen ger dig även möjlighet att kreativt tolka affärsnytta och strategier inom kommunikation och marknadsföring.
Nackademin
Lämna ett svar