Företagskultur

Organisk tillväxt med en positiv företagskultur

Företagskultur är någonting som skapas av anställda inom företaget där riktningen påverkas otroligt mycket av chefer och ledning. Det är viktigt att kunna förklara företagskulturen vid rekrytering då det handlar om hur människor är tillsammans som grupp. Kulturen som gör arbetsplatsen unik och, i bästa fall, extra attraktiv.

Företagskulturen består av alla värderingar och attityder som skapar ett beteende bland anställda inom bolaget. Med det sagt kan alltså kulturen på företaget vara negativ eller positiv.

Alla företag behöver arbeta med sin företagskultur om de önskar behålla anställda och öka motivationen på arbetsplatsen. Kortfattat förklarat så är det mer troligt att anställda stoppar in extra timmar, hjälper kollegor som sitter fast, eller tar egna initiativ kring företagets utveckling om kulturen är positiv vilket främjar både individens och gruppens utveckling (och välmående).

Det här är ett viktigt ämne och handlar inte om att chefen ska komma med en ölback på fredagseftermiddagen, även om det oftast är en uppskattat handling. Det handlar om att dela värderingar och attityder genom alla led i bolaget, så att man kan känna det i väggarna. För när ett företags värderingar går hand i hand med värderingarna hos anställda, sker det ren magi.

Personlig utveckling och en stark, positiv, företagskultur är den röda tråden i min personliga karriär. Utvecklingssamtal som ger anställda en möjlighet att få återkoppling på hur man presterar och levererar, med fokus på att utveckla individen (vilket stärker gruppen) är ett sätt att investera i personen vilket i sin tur blir en investering i bolaget. Samtidigt så blir jag skrämd när jag pratar med vänner och bekanta, där en total avsaknad av positiv kultur målas upp på arbetsplatser runt om i landet. Det här är inte raketforskning.

3 steg för att bygga en positiv företagskultur

  1. Värderingar och attityder måste delas från ledningsgrupp ner till nyanställd junior-titel-vad-som-helst. Det gäller att vara tydlig och öppen med företagets riktning för alla anställda.
  2. Våga fira framgångar. Är ett stort projekt avslutat eller lanseras en ny produkt/tjänst att erbjuda kunderna? Med lite framförhållning från chefens sida kan framgångarna firas och moralen höjas.
  3. Återkopplingar, diskussioner och åsikter måste ske på ett dynamiskt sätt med en konstant strävan efter att vilja bli bättre och utvecklas.

Där har du den korta, enkla listan att kopiera och maila till chefen. Det handlar om att din arbetsgivare investerar i dig, vilket blir en investering i företaget. Win-win.

Per Pettersson, skribent om digital marknadsföring och konsult i Stockholm. Syns oftast bakom en skärm i ett sökresultat eller powerpoint. Överdrivet glad i att föreläsa och träffa nya människor.

Standard

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.