Consulting

Att frigöra tid

Om man ändå fick ut några extra timmar av dygnet – en vanlig tanke som bottnar i, enligt mig, okunskapen att kunna frigöra tid. Att man fastnar i orelevans och fokuserar på fel saker, vilket äter upp den tid man faktiskt har.

Du bestämmer hur, var och på vad du vill lägga din tid. Innan jobbet, på jobbet och efter jobbet. Det är du själv som är bromsklossen som hindrar dig från att nå dit du vill genom att slösa med din egen tid.

Förlåt, men någon måste säga det.

Stanna upp i några minuter och se över hur du väljer att spendera din tid och om det är precis som du vill spendera den. Det finns så många gömda hål och moment i vardagen som äter upp tid och får oss att fokusera på annat, ofta utan att vi själva vet om det.

Mina enkla steg för att frigöra mer tid i vardagen

3 steg för att frigöra tid

Jag har ingen ritning över hur du kan optimera och frigöra tid för att nå dit du vill, men jag kan berätta om hur jag själv tagit mig framåt för att nå en bra balans genom att skära ner och i vissa fall tagit bort, dolda tidstjuvar.

  1. Den enkla övningen är att skriva ner sina mål på ett papper. Vad vill du frigöra tid till? Vad är det du vill uppnå? I mitt fall så handlar det om olika saker. Mer tid för äventyr med min sambo i vardagen. Att läsa fler intressanta böcker. Att skriva mer. Att laga mer mat. När du har dina mål vet du när du behöver frigöra tid. Tidig morgon, sen kväll eller mitt på dagen.
  2. Den övning som kan ta tid för att komma till insikt med är att skapa en loggbok. Vad är orsaken till att tiden försvinner? För oss som lever med telefonen minst en meter ifrån oss all vår tid, kan en app som loggar all användning vara det perfekta verktyget. Hur många gånger låser du upp telefonen? Vilka appar använder du, hur ofta och hur länge? Med en sammanställd loggbok får du den dystra sanningen som visar hur din tid äts upp. 2 timmar av slötittande på TV, men jag minns inte vad jag tittade på. 25 minuter enkel resa till jobbet med kollektivtrafiken där jag stirrar ut genom fönstret utan att se någonting nytt. 30 minuter på Instagram, men jag är inte alls så nyfiken på mina vänner att det är försvarbart. Tidstjuvar.
  3. Lär dig vad du behöver ta bort, utifrån din sammanställda loggbok och vad du kan fylla lucka av tid med istället. I början kan det vara bra med påminnelser i din kalender som plingar till. Bara för att bryta mönstret och ersätta gamla rutiner med nya. Rutiner som du vill ha.

För mig så fungerade 3 enkla steg för att frigöra tid för det jag faktiskt ville göra, men inte trodde att jag hade tid för.

TV-serier som jag vill se, hinner jag nu se. Böcker jag vill läsa, blir lästa (för stunden ungefär en bok i veckan). Maträtter som jag vill prova på, blir uppätna. Träningspass som borde bli av, blir av. Tid med min sambo för att krydda vardagen lite extra, finns och fylls.

Små justeringar med stora resultat

De två appar som får störa mitt fokus och tid på telefonen (förutom samtal och sms) är Slack och Twitter. Appen för kollegorna och appen för privatlivet. Facebook, Google+, Instagram och alla andra sociala plattformar är raderade. Jag finns fortfarande där, men tillåter mig att använda dem endast från datorn när jag tar små pauser.

Resor till och från jobbet fylls med böcker och podcasts. Ibland promenerar jag och tar med mig en kamera för att bli en bättre fotograf.

Det första momentet på kontoret är att planera dagen. Vad måste göras, bör göras och vilka behöver veta vad som ska göras? Sedan är det bara att sätta igång.

Allt som går att göra under 5 minuter, bör göras direkt. Kvitton – signera, lämna in. Någonting som måste bekräftas av någon annan – ring, få bekräftat. Gå vidare istället för att bygga upp en lista över saker som måste betas av senare.

Lunchen kan man spendera genom att nätverka, hålla kontakt med vänner, röra på sig eller få en egen stund med bok eller podcast. En stund på dagen som man inte bör kasta bort, utan använda väl.

Efter att jag tagit av mig skorna hemma så kliver jag in i köket och börjar med maten. Musik spelar från högtalarna och min yoga-session bland råvaror och pannor brukar oftast få en till en och en halv timme av mitt fokus och min tid. Det perfekta tillfället för att gå ner i varv samtidigt som jag får spendera min tid precis som jag vill spendera den.

Hushållets TV får sitt fokus när det finns en önskan om att se någonting specifikt. Annars håller jag mig undan soffan för att inte fasta i skärmens hypnotiska sken och bli av med min dyrbara tid.

Det är bara du själv som tillåter tidstjuvar. Nu när du vet om det – gör någonting åt det.

Per Pettersson, skribent om digital marknadsföring och konsult i Stockholm. Syns oftast bakom en skärm i ett sökresultat eller powerpoint. Överdrivet glad i att föreläsa och träffa nya människor.

Standard

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.