6 tips för att arbeta effektivare med Google Sheets

Sitter du med Google Sheets i ditt dagliga arbete så kan du arbeta effektivare, spara tid och snabba upp ditt arbetsflöde genom att lära dig ett par knep och knåp. Det här är min personliga Google Sheets-tips.

#1 Öppna ett nytt kalkylblad i Google Sheets genom att skriva sheets.new i webbläsaren. Kan dock vara lite bökigt om du är inloggad på flera Googlekonton i samma webbläsare.

#2 Absolut relativt med F4-tangenten.

F4-tangeten i Google Sheets gör att man kan byta mellan relativa och absoluta referenser.

Byt mellan relativa (H:J) och absoluta ($H:$J) referenser när du skrivit in en cell eller flera kolumner.

#3 Shift + Enter för att redigera. Om du redan har markerat en ruta/cell i ditt kalkylblad så vill du, med flinka fingrar, slå till med kombinationen Shift + Enter för att redigera din mästerliga formel.

#4 Flytta markören till början av formeln eller slutet. När du redigerar en formel så kan du använda piltangenten upp för att flytta markören till början av formeln och piltangent ner för att flytta den till slutet.

#5 Hoppa till dina referenser med F2-tangenten. När man sitter med många referenser kan det bli grötigt. Var är den ena och den andra referensen? Hoovra med musen över den referens du vill se på skärmen och tryck på F2-tangenten – så hoppar fokus dit (med formeln kvar). Varsågod.

#6 Sammanfattning av mättal.

Sammanfattning i Google Sheets.

När du markerar flera olika mättal så finns det alltid en liten summa längst ner på kalkylarket, till höger (mer eller mindre det nedre högra hörnet). Om du testar att klicka på summeringen så får du fram fler summeringar av den markerade datan.


Publicerat

i

av

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.