Consulting

Shiny Object Syndrome

För en analytiker eller konsult som behöver skapa rapporter med data har de senaste två, tre åren varit fantastiska när man tittar till utvecklingen av verktyg och funktionalitet kring välanvända plattformar. Företag öppnar upp API:er och integrationer åt höger och vänster introduceras. Tableau, Google Data Studio, alla Googles API:er (analytics, search console för att nämna två), tillägg för Google Spreadsheets och Microsoft Excel och företag med molnbaserade tjänster som kopplar ihop all data och sammanställer det på ett enkelt och överskådligt sätt.

In kliver Shiny Object Syndrome

Men någonstans längs med vägen tappar en del av oss fokus och plockar upp Shiny Object Syndrome (SOS). Det är sällan nya verktyg och format är så pass revolutionerande att man ska hoppa på tåget så fort det startar.

Shiny Objects.

Jag älskar automation och lovorden om att frigöra mer tid till annat. Verkligheten ser dock annorlunda ut om din kundportfölj är varierad. Att argumentera kring samma mättal och se på olika målgrupper med olika produkter med samma glasögon känns mer som ett steg bakåt, än framåt.

Det senaste året kan jag inte säga att någon mall håller måttet. All rapportering och all data kräver att bli anpassad. Precis som Jayson Demers kortfattat listar hos Entrepreneur.com så är risken stor att skapa förvirring både inom teamet samt för kund, bränna projektbudget och riskera att skjuta upp slutförandet med beta-versioner och halvfärdiga plattformslösningar.

Att skala ner, lyfta fram det prioriterade och förtydliga är A och O, när det kommer till rapportering. Det handlar inte om verktygens funktionalitet och om du ändå sitter fast i ett projekt där tekniken hindrar nästa steg så har du nog råkat ut för SOS. Börja med att skala ner den egna verktygslådan och se till att det du vill kommunicera är genomförbart. Inte vad du kan genomföra med ett specifikt verktyg eller plattform.

Googles som Microsofts kalkylark är fortfarande kungarna i djungeln.

Per Pettersson, skribent om digital marknadsföring och konsult i Stockholm. Syns oftast bakom en skärm i ett sökresultat eller powerpoint. Överdrivet glad i att föreläsa och träffa nya människor.

Standard

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.