Influencer marketing

Ingen filterbubbla längre

Ibland så kanske jag sitter och funderar lite för mycket på saker som kan kännas meningslöst. Men den senaste tiden, eller snarare från och med början av 2017, så har jag känt mer och mer att mitt digitala liv, intryck och åsikter är starkt påverkade av olika filterbubblor. Det som bubblar upp i mitt flöde på Facebook, oavsett nyhet, meme eller meddelande från en vän. Annonserna som riktas till mig på Instagram och statusuppdateringarna på Linkedin.

Hela min digitala närvaro kändes fast i olika filterbubblor. Facebooks filterbubbla. Linkedins filterbubbla. Fast i ett flöde av uppdateringar som visas baserat på att jag bör ha en liknande åsikt och tycka att det här, just den här posten, är intressant. Omedvetna influencers som en algoritm på en plattform har bestämt, åt mig.

En filterbubbla

”Olika algoritmer anpassar eller filtrerar automatiskt träfflistan beroende på uppgifter om användaren såsom vad denna har sökt, klickat på och gillat tidigare eller var personen befinner sig. Syftet med att producera en filterbubbla är att visa det som användaren förväntas vilja se. En konsekvens blir att användare inte tar del av information som motsäger deras verklighetsuppfattning och isolerar dem intellektuellt i kulturella eller ideologiska bubblor.” Wikipedia

Att spräcka bubblan

Tidigare har jag skrivit kort om hur jag själv frigör tid för att få göra mer av det som jag faktiskt vill göra, utan att beskylla arbetsbörda eller att dygnet har för få timmar. Det var första steget i att hoppa ur det digitala ekorrhjulet och bestämma över apparna och nätverken. Du kanske inte alls känner dig fast, men om du skulle få en summering varje vecka över den tid och antalet gånger som du omedvetet öppnar upp ett digitalt nätverk – skulle du säkert bli förvånad. Det är jag säker på.

FOMO, eller Fear Of Missing Out, är den nya folksjukdomen och den är internationell. Ja, låt mig få debattera på gränsen till foliehattslandet.

Vi postar allt om våra liv på nätet. Vi hashtaggar åsikter och bilder med hoppet om att nå en ny person, en ny publik. Vi vill lyckas hitta personer med samma åsikter eller intressen någon annanstans – för en like, för en kommentar extra.

Jag är långt ifrån något undantag, där jag postat och hashtaggat på alla plattformar som finns. Var kan man få bäst spridning på sina bilder? Var finns intresset kring marknadsföring? Varför fick jag bara 14 likes på mina nya skor – är de inte snygga?

Jag ser mig själv som en stark person med en egen åsikt, egna intressen och smak. Men med den dagliga bombningen av innehåll baserat på data över mina intressen och historik sitter jag fast i en bubbla. Chansen är väldigt liten att jag blir introducerad till någonting nytt, någonting som jag inte håller med om, någonting som jag inte visste om. Den bubblan försöker jag spräcka.

En hipster tittar tillbaka på sig själv i vattnet

Helt underbar gatukonst i Bromma. En hipster som stirrar på sin egen reflektion. 

Att lämna Facebook och avinstallera appar är det första lilla steget mot en mer ofiltrerad värld, för mig. Jag längtar efter kontakten med vänner, där man pratar med varandra och berättar vad som händer i ens liv. Att få tillbaka nyfikenheten nu när jag inte längre vet vad ni alla göra. Ni får helt enkelt berätta det för mig.

Per Pettersson, skribent om digital marknadsföring och konsult i Stockholm. Syns oftast bakom en skärm i ett sökresultat eller powerpoint. Överdrivet glad i att föreläsa och träffa nya människor.

Standard

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.