Kategori: Consulting

Här kan du läsa om consulting från min vardag som konsult.


  • Planera AdWords-budget med spreadsheets

    Utan kalkylark försmäktar jag i denna konsultroll. I min nuvarande roll så arbetar jag i mindre företagsprojekt som brukar få mitt fulla fokus i 3 – 4 veckor, innan jag skiftar till nästa kund och projekt. Det är en väldigt spännande vardag med högt tempo och fullt med utmaningar. Det jag lärt mig genom åren…

  • VLOOKUP i Excel

    VLOOKUP-funktionen (eller LETARAD, för dig som använder Office på svenska) i Excel är mitt dagliga favoritvapen. Utan VLOOKUP skulle mina arbetsdagar förlängas och arbetsdokument ta dubbelt så lång tid. Om du vid något tillfälle under en arbetsvecka öppnar Excel för att hantera information eller data så behöver du kunna hantera VLOOKUP.

  • Conversionista blir en del av Curamando

    Dagtiden spenderar jag som konsult på Curamando i Stockholm, där jag arbetar med olika kunder och bär ibland analyshatten, ibland trafikanskaffningshatten. För två år sedan började min personliga resa på ett företag som jag aldrig hört talas om – och vilken resa det varit. Curamando har växt från 20+ konsulter till 60+ under mina två…

  • Att frigöra tid

    Om man ändå fick ut några extra timmar av dygnet – en vanlig tanke som bottnar i, enligt mig, okunskapen att kunna frigöra tid. Att man fastnar i orelevans och fokuserar på fel saker, vilket äter upp den tid man faktiskt har.

  • Att hitta rätt nivå på föreläsningen

    Det är så fruktansvärt svårt att lyckas pricka rätt nivå på en föreläsning eller workshop. Förväntingarna skiftar mellan alla deltagare och förkunskaperna kan vara enormt skilda. Vid ett antal tillfällen har jag skickat ut kontrollfrågor för att ta pulsen på förkunskaper och förväntningar. Men det är samtidigt svårt att klassificera sig själv och sina kunskaper…

  • Shiny Object Syndrome

    För en analytiker eller konsult som behöver skapa rapporter med data har de senaste två, tre åren varit fantastiska när man tittar till utvecklingen av verktyg och funktionalitet kring välanvända plattformar. Företag öppnar upp API:er och integrationer åt höger och vänster introduceras. Tableau, Google Data Studio, alla Googles API:er (analytics, search console för att nämna två),…

  • Så mycket enklare när man står i samma rum

    Sedan 2011 har jag varit aktiv på byråsidan med att försöka hjälpa företag och organisationer att förbättra sin digitala marknadsföring. Mitt stora fokus har varit sökmotoroptimering med en kontinuerlig flirt vi kallar webbanalys. Det har varit och fortfarande är, en riktigt spännande och utmanade resa. Som de flesta av oss skulle jag hemskt gärna kunnat…